fredag 26 september 2014

Göteborg - Istanbul 3 Från Dresden och in i Tjeckien



Jag dricker kaffe och äter en fralla till frukost på en bensinmack någon mil innan Dresden. Det är måndag och personalen är grinig. Dresden är den gamla kulturstaden som de allierade bombade sönder med frenesi i slutet av andra världskriget. Men de gamla byggnaderna i "Alter-stadh" har man restaurerat och staden börjar återigen få tillbaka sin gamla prakt. 


Dresden - efter de allierades bombningar

Dresden i dag

Jag cyklar lite planlöst omkring bland gatorna och plåtar byggnader men styr sedan söderut igen. Tanken är att hinna över gränsen till Tjeckien innan skymningen faller. Hela Tyskland har varit platt som en pannkaka men söder om Dresden blir landskapet mer böljande. Vissa uppförsbackar har en kraftig lutning och hastighetsmätaren pendlar mellan 6-7km i timmen, dvs raskt gångtempo. 

Jag är inte ensam på väg mot Tjeckien
Slutligen når jag så gränsen som är obemannad. De igenbommade butikerna med dammiga skyltar om billig sprit och cigaretter vittnar om en svunnen välstånd då bilköerna ringlade långa från Tyskland för att köpa billiga varor. 




Över gränsen - som är skrämmande öde
Jag hittar till sist ett hotell(?) vid en camping i staden Osek där rummet inte kostar mer än 13€. Jag tror jag hört fel och säger "30 €?, "Nää, 13" upprepar han. Prisläget är ett annat i Tjeckien, sedan var det kanske inte Sheraton-standard, men det var rent och städat med badrum, tv, kylskåp och vattenkokare.



Regnet öser ned över Pilsen




Pilsnen är en vacker stad, tyvärr kom jag dit när himlen öppnade sig och ett skyfall vräkte ned över staden. Människor stod hoptryckta under utstickande tak i skydd för regnet. 
Jag tog in på Hotell Central i kärnan av Pilsen och torkade kläder och mig själv och åt gulasch soppa med Tjeckiens märkliga potatis till. 


Från
Gulash med mycket märklig potatis
Pilsen cyklade jag mot gränsen till Tyskland. Landskapet var böljande med långa, sega backar och vädret skiftade mellan att vara molnigt och ge små s skurar av lätt regn. Jag når fram till gränsen efter en jobbig dags cykling och tar in på ett litet tjeckiskt pensionat vars ägare har stora, gråa mustascher och ser ut att vara hämtat ur en serietidning. 


Reklam för vad då?


Humle i långa rader längs vägarna


Dagen därpå når jag så universitets staden Passau som är starten för Donauweg 6, eller Eurovelo 6 som den också heter, och som leder hela vägen bort till svarta havet. Jag stannar över natten i Passau och sover på något slags cykelpensionat där jag är tycks vara helt ensam. För att slippa sitta ensam på rummet går jag ut och äter på en italiensk restaurang, och får ett utsökt vin till pastan. Kvällen avslutar jag på en Irländsk pub där jag samtalar med en tysk äldre herre på engelska/tyska och ibland förstår vi varandra. Dagen därpå har det klarnat upp och jag cyklar omkring lite planlöst och tar bilder på flera vackra hus och gator innan jag så trampar iväg längs Donau på eurovelo 6 mot Wien. 

Universitetsstaden Passau längs Donaus strand
Passau är en vacker medeltida stad

Vägen och landskapet är fantastiskt vackert. Donau slingrar sig som en jättelik orm fram mellan kullarna och det är fantastiskt vackert med de gröna bergen som höjer sig längs med sidorna. Längs hela Donau ser jag människor som slagit läger med bil och tält och fiskar. Det är skönt att få cykla på platt mark och slippa alla backar. Jag hinner cykla 14 mil denna första dag innan ett monster-oväder stoppar mig vid halvtio-tiden på kvällen. Precis när jag fått upp tältet och in med alla cykelväskor börjar det smattra mot tältduken. Det regnar häftigt, åskar och blixtrar och jag sitter i ingången till 
till förtältet och kokar färska spenat och ricotta-fylld pasta och 
dricker rödvin. Sedan sover jag som en klubbad oxe hela natten
igenom.

Gata i Passau
På väg mot Eurowelo 6 som löper till vänster om Donau







Så här kan det se ut och det är då man börjar fundera på tältplats

Vägen längs Donau















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar